Přihlásit
header 1000 kapital

Evropští telekomunikační operátoři jsou pod silným tlakem v éře smartfonů

* Poskytovatelé online platform, služeb a obsahu pro smartfony, tablety a internetovou TV vytlačují z trhu tradiční telekomunikační operátory
* Do roku 2020 může dojít k poklesu prodejů evropských telekomunikačních operátorů až o 20 %, EBITDA jim může klesnout až o 40 %
* Největší konkurencí je silná pětka v online světě: Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft. Tyto firmy mají celosvětově tři miliardy zákazníků
* Telekomunikační operátoři musí zeštíhlit své sítě, model prodeje a služeb a vstoupit do růstového trhu prostřednictvím akvizic či společných podniků

Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje. Silní poskytovatelé on-line služeb pro uživatele smartfonů vytlačují tradiční poskytovatele telekomunikačních služeb. To může mít v dlouhodobém měřítku dramatické důsledky. Experti predikují, že prodeje tradičních operátorů v Evropě mohou klesnout až o 20 %, EBITDA o 40 %. Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit operační modely. Vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard EUR do roku 2020, operátoři musí vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků. To jsou hlavní fakta, která odhalila studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Telekomunikace v roce 2020 – transformace v éře smartfonů.“

„Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat,“ uvedl Constantin Kinský, řídící partner pražské pobočky Roland Berger. „Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální éře a dále tak zlepšovat svůj tržní podíl,“ dodává Kinský.

Pětka největších internetových firem - Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft, vytlačuje z trhu tradiční operátory. Dohromady mají 3 miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu. Jejich úspěšný model je založen na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.

„Ačkoli vysokorychlostní přístup zůstane základním kamenem digitální komunikace, operátoři se musí zaměřit na zákazníkovy potřeby a přinášet mu vyhovující řešení,“ vysvětluje Kinský. „Klíčová oblast podnikání operátorů trpí poklesem cen za vysokorychlostní připojení i při výrazném nárůstu objemu prodejů. Zákazníci již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty,“ dodává Kinský.

Pokud operátoři chtějí udržet konkurenceschopnost v tomto náročném kontextu, musí zeštíhlit své obchodní modely.

Experti z Roland Berger vidí tři možné scénáře budoucího vývoje:

* „Pouze přístup": V tomto scénáři, telekomunikační firmy nabízejí pouze přístup do sítí a mají omezený kontakt s koncovým uživatelem. V kontrastu s tím, firmy nabízející cloud řešení nabízí své služby pod silnou značkou. V tomto scénáři se zaměří operátoři na svou klíčovou oblast služeb.

* „Více než přístup": V tomto scénáři firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovali B2B2C služeb. Sítě se stanou komoditou.

* "Skupiny služeb": Operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.

Přístup k sítím bude i nadále hrát významnou roli. Nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny generují mobilní komunikace. Zda tato úroveň tržeb bude zachována záleží nejen na rozhodnutích operátorů, ale také na budoucích regulacích trhu.

 

 

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha