Přihlásit
header 1000 kapital

Olympijské hry Londýn 2012 a financování sportu

Program setkání členů Klubu finančních ředitelů v roce 2011 uzavřel počátkem prosince vánoční společenský večer pod tradičná záštitou společnosti RWE Transgas. Tématem byl sport, diskutovalo se především o nadcházejících letních olympijských hrách, ale také o financování českého sportu a jeho dalších perspektivách.

Hostem diskuse, kterou moderoval Martin Chalupský, Head of PR & Press Services společnosti RWE Transgas, byl Jiří Kejval, místopředseda Českého olympijského výboru (ČOV) pro ekonomiku a marketing a dříve též reprezentant České republiky ve veslování.
Po úvodním slově generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti RWE Transgas Martina Herrmanna představil Martin Chalupský stručně strategii a cíle, které společnost RWE Transgas při podpoře českých olympioniků sleduje. RWE Transgas je generálním partnerem Českého olympijského týmu, přičemž od roku 1997, kdy byla spolupráce zahájena, investovala již 140 milionů korun, uvedl Martin Chalupský. Motivem pro spolupráci je především vysoká prestiž olympionismu a s ní spojený velký zájem veřejnosti o vše, co s olympiádou souvisí. Téma sponzoringu využívá RWE Transgas aktuálně především v komunikaci související s akvizicí nových zákazníků.

Úvodní část diskuse s „ministrem financí českých olympioniků“ Jiřím Kejvalem se věnovala především otázce financování českého olympijského sportu. Během čtyřletého cyklu získá ČOV necelých 600 milionů korun, přičemž zhruba 400 milionů přichází od partnerů, 40 milionů z dalších marketingových programů a 150 miliony přispívá stát. Pokud jde o výdajovou stránku, pak samotná účast sportovců na hrách není největším výdajem, při plánované účasti 120 – 140 sportovců jde zhruba o 30 milionů korun, a to včetně odměn za medailová umístění. Největší výdajovou položkou je příprava sportovců. Finanční krize a recese předchozích let zájem partnerů o spolupráci s olympijským sportem zásadně neovlivnila. „Olympijské logo má velkou hodnotu a dobře se prodává,“ uvedl v této souvislosti Jiří Kejval.

Kampaň Žijeme Londýnem má kromě přiblížení atmosféry a hodnot olympijských her také pomoci zlepšit celkové společenské postavení sportu, uvedl v další části diskuse Jiří Kejval. Zatímco v osmdesátých letech byl sport až příliš silně protěžován, dnes jsme se dostali do opačného extrému, konstatoval. Sport je vnímán jako protiklad kultury, nikoliv jako spojení ducha a těla, toto vnímání chce ČOV změnit. Kampaň je zatím přijímána velmi pozitivně, lidem se libí i televizní spoty, ve kterých slavný britský komik John Clees „připravuje“ české fanoušky na cestu do Londýna tím, že je seznamuje s typickými britskými zvyklostmi. Ostatně právě pro fanoušky, kteří se příští rok do Londýna vydají osobně, je připravena jedna velmi příjemná novinka, řekl dále Jiří Kejval. Tzv. Český olympijský dům totiž už nebude jen místem setkání sportovců s médii a politiky, ale vůbec poprvé bude otevřen i veřejnosti. Inspirací k tomuto kroku byla dle jeho slov skvělá atmosféra v táboře holandské výpravy na minulých hrách, kde fanoušci připravili svým sportovcům neopakovatelné chvíle.
Kolik vstupenek na londýnské hry se pro české fanoušky podařilo zajistit, ptal se dále Martin Chalupský. Přestože běžně nakupuje ČOV zhruba 5 tisíc lístků, o příští hry byl vzhledem k blízkosti Londýna očekáván zájem výrazně větší. ČOV proto poptal 60 tisíc vstupenek, nakoupit nakonec mohl 45 tisíc kusů, odpověděl Jiří Kejval. O vstupenky je obrovský zájem, jsou již téměř vyprodané.

Zásadním tématem diskuse bylo také financování českého sportu. Sport u nás je dnes z tohoto hlediska ve velmi obtížné situaci, zásadním problémem je především několikaletý výpadek příjmů v úrovni cca jedné miliardy korun ročně poté, kdy společnost Sazka přestala kvůli splátkám Sazka Arény český sport finančně podporovat. Na podporu sportu šlo ze státu, loterií, regionů měst a obcí ještě v roce 2009 7,7 miliardy korun, přičemž z „hazardu“ (Sazka a další loterie) šla téměř čtvrtina. Výpadek v příjmech je o to zásadnější, že 89 procent peněz jde na sport dětí a mládeže a nedostatek financí tak přímo ohrožuje přípravu a růst budoucí sportovní elity.  

 

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha