Přihlásit
header 1000 kapital

Československý rekord v numismatické aukci. Nejdražší mince vydražena za 30 milionů

Tuzemský rekord za vydraženou minci zaznamenala  aukční síň Macho & Chlapovič v rámci pořádané aukce. Desetidukát panovníka Ferdinanda III. vyražený v Kremnici v roce 1642 s vyvolávací cenou 200 tisíc EUR byl vydražen v konečném výsledku za 30 milionů korun. Majitelem se stal slovenský investor. Celkové výsledky aukce, při níž se vydražilo celkem 460 položek, včetně papírových bankovek, odznaků, medailí a vyznamenání, se stále sčítají. K dispozici budou ve čtvrtek, 12. listopadu.

I přes právě probíhající druhou vlnu pandemie koronaviru proběhla minulý pátek očekávaná numismatická aukce, kterou pořádala největší aukční síň u nás a na Slovensku, Macho & Chlapovič. Šlo již o druhou aukci pořádanou v tomto roce, přičemž ta první proběhla na konci dubna. Z důvodu vládních opatření proběhly obě zmíněné aukce prostřednictvím telefonu a internetu.

Největším lákadlem se stala téměř čtyřista let stará mince, a to desitidukát panovníka Ferdinanda III. Jedná se o pozdněrenesanční ražbu kladivem z ručně rytého razidla. „Tento konkrétní kus jsme poprvé zachytili v aukci v Amsterdamu v květnu 1926. Od té doby migroval evropskými sbírkami, dokud nepřistál zpátky na Slovensku“,  říká Elizej Macho, spoluzakladatel aukčního domu Macho & Chlapovič a dodává: „Násobky kremnických dukátů Ferdinanda III. jsou velmi vzácné. Důkazem je fakt, že pěti a desetidukáty daného panovníka doposud aukční síň na Slovensku nezaznamenala.“

Vyvolávací cena tohoto nejvzácnějšího kusu páteční aukce činila rovných 200 tisíc EUR. Po napínavém souboji se zájemci z dalších zemí, získal minci nejmenovaný slovenský investor. Za zmíněný desetidukát zaplatil 1 140 000 EUR, což je v přepočtu 30 milionů korun. Pokořen tak byl měsíc starý rekord za prodaný svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se začátkem října vydražil v přepočtu za 27 milionů korun v aukci pořádané aukční síní Antium Aurum.

„Až století mohly mince ležet v lokálních šlechtických sbírkách před rozpadem Rakousko-uherské monarchie v roce 1918 a následně odešly spolu s jejich majitely dříve, než byly zaznamenány“  uzavírá Macho.

Kromě unikátního desetidukátu nabídla aukce další zajímavé kousky. Mezi ně patřil například pražský dukát Ferdinanda I. z roku 1538 s vyvolávací cenou 30 tisíc EUR a extrémně vzácný transylvánsky tolar Štefana Bočkaja z roku 1606. Velkou hodnotu má i pražský dvojdukát Karla VI. z roku 1725 a vídeňský čtyřdukát Františka Jozefa I. z roku 1854. Poslední 3 zmíněné položky měly vyvolávací cenu každá 20 tisíc EUR.

Monika Zahálková novou výkonnou ředitelkou České bankovní asociace

Novou výkonnou ředitelkou České bankovní asociace se od listopadu stává Monika Zahálková. Ve své nové funkci uplatní více než dvacet let zkušeností z oblasti Corporate Governance.

 

Monika Zahálková (55) vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze. Od roku 2001 působila jako výkonná ředitelka a členka Řídícího výboru Czech Institute of Directors a od roku 2014 zastávala také funkci jednatelky CG Institut. Mezi lety 2018 a 2019 byla členkou představenstva mediálního domu Economia.

 

Je spoluautorkou několika odborných publikací v oblasti správy a řízení společností a vzdělávacích programů pro členy volených orgánů. 

 

Mezi její záliby patří architektura, auto a sport, zejména pak golf, tenis a lyžování.

 

„Současná pandemická krize ukazuje jak stabilní a výkonný je český bankovní sektor. Banky mohou v této nelehké situaci zužitkovat svou dobrou kapitálovou vybavenost a energii, kterou v posledních letech vynaložily do inovací a posilování svého vztahu s klienty, za které jsou nyní připraveny se postavit a podat jim a spolu s nimi i celé české ekonomice pomocnou ruku.

 

Pevně věřím, že Česká bankovní asociace a její členské banky budou pod mým vedením nadále posilovat svou roli aktivního a transparentního partnera státu jakožto i české ekonomiky a občanů tak, abychom společně ustáli všechny výzvy, které současná nelehká situace přináší,“ říká Monika Zahálková, nová výkonná ředitelka České bankovní asociace.

 

Monika Zahálková se ujímá funkce výkonné ředitelky po Pavlu Štěpánkovi, který bankovní asociaci a její expertní aparát řídil od roku 2011 a po skončení svého mandátu v srpnu tohoto roku se rozhodl znovu nekandidovat.  „Pavlu Štěpánkovi patří velké díky za celý bankovní sektor, který byl asociací po dobu jeho vedení takříkajíc vzorně reprezentován. Bankovní asociace s ním v čele se dokázala úspěšně vypořádat s řadou složitých legislativních změn či záměrů, a přitom si udržet vysokou důvěru veřejnosti,“ ocenil práci dosavadního výkonného ředitele, Tomáš Salomon, prezident České bankovní asociace, a dodává: „Monika vstupuje do funkce v složité době, nicméně já ani zbytek členů prezidia nepochybujeme, že budou společně s Filipem Hanzlíkem, který bude nadále působit na pozici náměstka a hlavního právníka asociace, tvořit ve vedení expertního aparátu asociace silný tým.“ 

 

---

 

Česká bankovní asociace (ČBA) je dobrovolným sdružením bank a dalších subjektů v ČR s licencí ČNB podnikajících v peněžnictví. V současné době sdružuje 40 členů, reprezentujících více než 99 % českého bankovního sektoru. Již od roku 1990 podporuje rozvoj českého bankovního sektoru, celé naší ekonomiky a finanční gramotnosti Čechů. Nejvyšším orgánem ČBA je shromáždění členů, které se schází jednou za rok. Mezi shromážděními je řízena prezidiem, její expertní aparát pak výkonným ředitelem a jeho náměstkem.

Colosseum přivítá nového člena představenstva

Novým členem představenstva obchodníka s cennými papíry Colosseum je Pavel Filipi, který je současně provozním ředitelem společnosti. Přináší mnohaleté zkušenosti z produktového vývoje v oblasti investic.

Na pozici člena představenstva společnosti Colosseum přešel Pavel Filipi, který ve společnosti pracuje od prosince 2019 na pozici provozního ředitele. V oboru bankovnictví a investic není žádným nováčkem, dříve pracoval například pro Komerční banku, slovenskou VÚB banku či poradenskou společnost PwC.

Colosseum je česká společnost specializující se na obchodování se širokou škálou cenných papírů včetně ETF, akcií, dluhopisů, komodit a finančních derivátů, zároveň poskytuje správu portfolií a v neposlední řadě patří k lídrům v investování do nízkonákladových ETF fondů.

„Produkty Colossea působí jednoduše, ale uvnitř jsou poměrně sofistikované. Přesto v Colosseu dokážeme novinky implementovat velmi flexibilně. Jako člen představenstva zodpovědný za provoz, mám možnost zúročit zkušenosti s produktovým vývojem, které jsem nasbíral v bankách, pro které jsem dlouhé roky pracoval,“ říká Pavel Filipi, nově jmenovaný člen představenstva společnosti Colosseum.

Pavel Filipi vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a již v průběhu studia byl aktivním investorem. Retailové bankovnictví a investice ho provázely celou jeho kariéru. Mezi jeho zájmy nepatří jen svět financí, ale věnuje se také dvěma svým dětem.  Rád relaxuje na horském kole, lyžích nebo na treku.

Slavia pojišťovna představuje produkt Živnostník pro drobné české podnikatele

Tradiční česká Slavia pojišťovna přichází s novým produktem Živnostník, který je šitý na míru malým českým podnikatelům. Nový produkt je vytvořen tak, aby byl moderní a maximálně uživatelsky dostupný: pojištění lze proto uzavřít online během několika minut a veškeré detaily mít poté k dispozici přehledně na jednom místě.

Živnostníci a drobní podnikatelé mají od nynějška možnost pojistit si u ryze české Slavia pojišťovny svůj movitý i nemovitý majetek proti široké škále rizik. Mezi ně patří nepředvídatelné živelné pohromy, jako je požár, vichřice nebo povodeň, ale i škody vzniklé vandalismem či přímo krádeží. Nepříjemnosti však mohou nastat i tehdy, pokud samotná práce nebo produkt poškodí zákazníka či jinou třetí osobu. Pro tyto případy má program Živnostník připraveno i pojištění odpovědnosti za vzniklou újmu, které se v případě potřeby postará o náhradu nákladů za vzniklé škody.

 „Podpora živnostníků je obzvlášť v této nelehké době stěžejní, a jsem rád, že se naší pojišťovně podařilo uvést do chodu tento nový produkt. Připravili jsme jej tak, aby pokrylo specifické potřeby našich drobných podnikatelů a pomohlo jim překonávat veškeré myslitelné obtíže,“ říká Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny, a dodává: „Toto téma se pro nás stalo v letošním roce klíčovým, a proto jsme také na jaře uzavřeli spolupráci s Asociací malých a středních podnikatelů, abychom získali k problematice co nejkomplexnější přístup.“

Pojištění Živnostník lze uzavřít na více činností, které má klient uvedené ve svém živnostenském listě, a to ve třech variantách s rozličným počtem připojištění a výší limitů plnění. Drobní podnikatelé tak budou mít všechny činnosti pojištěné na jedné smlouvě. Zároveň si mohou vybrat, zda jim postačí jednoduchý balíček Základ, jehož krytí už ovšem obsahuje všechna nejčastější rizika, nebo sáhnou po rozšířenější variantě Jistota, popřípadě si budou chtít zabezpečit podnikání s nejširším balíčkem Jubileum. S vyšší variantou produktu pak stoupají limity krytí a přidávají se další, méně častá, rizika.

Pro pět nejčastějších oborů podnikání jsou v kalkulátoru již připravené nadefinované balíčky pojištění přesně na míru, aby neobsahovaly připojištění, které daná činnost většinově nevyužije. Do budoucna pak jistě budou přibývat další profese, kde bude možné tyto balíčky využít.

Vítaným benefitem nového pojistného produktu Živnostník je bezesporu jeho rychlost a srozumitelnost. Smlouvu lze uzavřít zcela bezpapírově online, a to během několika minut. Veškeré dokumenty a informace k pojistným podmínkám získá klient přehledně ihned po zaplacení pojistky do svého e-mailu.

 

O společnosti Slavia pojišťovna:

Slavia pojišťovna staví na dlouholetých zkušenostech, sahajících až do roku 1868. Stabilita a tradice umožnily Slavia pojišťovně stát se silnou společností, která je současně schopna flexibilně reagovat na nové trendy. Široké spektrum jejích pojistných produktů a služeb využívají soukromé osoby i podnikatelé. V případě soukromých osob se jedná zejména o pojištění majetku a odpovědnosti nebo cestovní a úrazové pojištění. Slavia pojišťovna se dlouhodobě zaměřuje na zodpovědné řidiče, kterým v rámci autopojištění dokáže nabídnout mnohá zvýhodnění. Zároveň patří mezi lídry trhu v oblasti pojištění cizinců. Firmám nabízí např. pojištění odpovědnosti, aut a přepravy nebo majetková a technická pojištění. Mezi spokojené zákazníky Slavia pojišťovny patří také obce a města. Speciální servis poskytuje personálním agenturám a cestovním kancelářím.

Nový Opel Vivaro-e: Bezemisní dodávka bez kompromisů

  • Zaváděcí cena už od 670 000 CZK bez DPH – téměř jako vznětový model
  • Výkony: Elektromotor 100 kW/136 k, točivý moment 260 Nm
  • Akční rádius: Až 330 km (WLTP)
  • Snadné ovládání: Programovatelné nabíjení pomocí aplikace “myOpel”
  • Ochrana: Asistenční systémy zvyšují bezpečnost

 Nové Vivaro-e je prvním čistě elektrickým modelem německé automobilky Opel. A vyjíždí na trh právě v době, kdy se bezemisní dodávky zboží a služeb stávají v mnoha lokalitách povinností. K dispozici bude ve třech délkách a v mnoha karosářských verzích, díky bezemisnímu provozu půjde o ideální prostředek pro lokální doručování zásilek, zásobování zbožím i zajišťování komunálních služeb. Zájemci o nové Vivaro-e mohou volit ze dvou „výkonových“ verzí: Základní model má sadu lithium-ionových baterií o kapacitě 50 kWh, která umožní dojezd až 230 km (dle cyklu WLTP1), výkonnější verze má baterie 75 kWh, které garantují akční rádius až 330 km.

 

Pro uvedení na trh Opel připravil speciální zaváděcí ceny: Nejmenší Vivaro-e velikosti „S“ s baterií 50 kWh stojí v základu 670 000 CZK bez DPH, což je velmi blízko ceníkové ceně verze poháněné podobně výkonným turbodieselem 2.0 CDTI/110 kW, která začíná na 640 490 CZK bez DPH.

 Nové Vivaro-e si zachovává dokonalou flexibilitu, jako mají všechny model s konvenčním pohonem spalovacím motorem, a srovnatelná je i jeho užitečná hmotnost, která činí 1275 kg. Velkou předností skříňového Vivara-e je nabídka továrně montovaného tažného zařízení pro připojení brzděného přívěsu o hmotnosti až 1000 kg – tím se může pochlubit jen několik málo elektromobilů.

 Trakční baterie Vivara-e se skládá z 18 (50 kWh), resp. 27 (75 kWh) modulů. Protože už od počátku příprav řady Vivaro se počítalo s elektrickou alternativou, baterie (uložené pod podlahou Vivara-e) naprosto nijak neomezují jeho nákladový prostor. Navíc toto umístění baterie snižuje těžiště vozu, což zlepšuje stabilitu jízdy v zatáčkách nebo v silném větru, a to i při plném zatížení. Sofistikovaný regenerativní brzdový systém, který velmi efektivně dobíjí baterie při zpomalování a brzdění, přispívá k prodloužení dojezdu.

 Výkon trakčního elektromotoru 100 kW/136 k a jeho točivý moment 260 Nm propůjčuje elektrickému Vivarue lepší dynamiku, než jakou disponuje většina konkurenčních elektrických užitkových vozů. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 130 km/h, což na jedné straně dovoluje standardní dálniční provoz, na druhé straně podporuje co nejdelší  dojezd.

 Snadná elektromobilita: Různé možnosti dobíjení, služby „OpelConnect“

V zájmu co nejsnadnějšího využívání elektrického Vivara-e dovoluje tento model hned několik způsobů dobíjení – podle možností a preferencí uživatelů: Od nejobyčejnější domácí zásuvky 230 V přes wall-box až po veřejnou rychlonabíjecí stanici.

 Při dobíjení na veřejné DC 100 kW rychlonabíječce se 50 kWh baterie Vivara-e dobije na 80 procent své kapacity za pouhých 30 minut, stejné dobití větší baterie 75 kWh trvá jen 45 minut. Opel nabízí palubní nabíječky, které garantují nejenom nejrychlejší možné dobíjení, ale také co nejdelší životnost baterií, která je garantována na 8 let/160 000 km. Standardem je palubní jednofázová nabíječka 7,4 kW, za příplatek 15 000 CZK se dodává výkonnější třífázová nabíječka 11 kW.

 Standardem je také základní nabíjecí kabel „Typ 2“ 1,8 kW pro domácí zásuvky 230 V. Zájemci si mohou za příplatek 3000 CZK pořídit výkonnější kabel „Typ 2“ 3,2 kW. V nabídce je dále celá řada kabelů „Typ 3“ stavěných na výkon až 11 kW/32 A. Velký zájem se očekává o wallboxy, jejichž škála vrcholí na třífázové verzi 32 A.

 Pro usnadnění a zpříjemnění každodenního užívání elektromobilu Vivaro-e jsou k dispozici aplikace OpelConnect HYPERLINK "https://int-media.opel.com/en/02-05-opelconnect-new-services"“ a „ HYPERLINK "https://int-media.opel.com/en/04-08-myopel-app"myOpel HYPERLINK "https://int-media.opel.com/en/04-08-myopel-app"“. Díky aplikaci „OpelConnect“ si může majitel Opelu Vivaro-e pomocí mobilního telefonu např. zkontrolovat stav nabití baterie nebo naprogramovat resp. načasovat začátek nabíjení popř. vychlazení vozu klimatizací před vyjetím.

 Kromě toho služba „OpelConnect“ garantuje funkce nouzového volání e-Call nebo dává informace o servisní kondici vozu. LIVE Navigace poskytuje aktuální dopravní informace v reálném čase.

 Až 6,6 m3 prostoru pro náklad

Vivaro-e se nabízí v celé řadě verzí, takže vyhoví nejrůznějším zákazníkům. Celková hmotnost činí 2800 až 3100 kg, užitečné zatížení až 1275 kg. Nejmenší provedení „S“ s délkou 4,60 m vyplňuje mezeru mezi malými dodávkami a většími skříňovými vozy. Díky průměru otáčení jen 11,3 m je Vivaro-e obratné i v nejužších městských uličkách. Díky praktickému průvlaku do kabiny „FlexCargo“ lze základní přepravní objem verze „S“ 4,6 m3 zvětšit až na 5,1 m3. Průvlak „FlexCargo“ také umožňuje přepravu štíhlých předmětů (např. trubek) dlouhých až 3,23 m. Přepravní kapacita větších verzí „M“ (délka 4,95 m) a „L“ (délka 5,30 m) činí 5,3/5,8, resp. 6,1/6,6 m3. Tyto verze si poradí s přepravou předmětů délky až 3,58, resp. 3,93 m.

 Široké zadní a boční posuvné dveře garantují velmi snadný přístup do nákladového prostoru. Mimořádně praktické jsou příplatkové elektricky poháněné boční posuvné dveře, které lze ovládat i bezdotykově – pouhým kývnutím nohy pod prahem.

 Asistenční systémy: Od samočinného brždění až po indikátor únavy

Stejně jako sourozenci se spalovacími motory, také elektrické Vivaro-e nabízí neobvykle bohatou škálu asistenčních systémů, které především zvyšují komfort a bezpečnost jízdy. Jde např. o head-up displej, systém varování před nechtěným vybočením z jízdního pruhu, čtení dopravnách značek, systém sledování únavy řidiče, varování před čelní kolizí se systémem samočinného nouzového brždění…

 

Ultrazvukové senzory vpředu a vzadu upozorňují řidiče na překážky kolem vozu, v závislosti na výbavě je k dispozici i záďová kamera se záběrem 180 stupňů, která přenáší obraz na sedmipalcový dotykový monitor.

 

Audiosystémy „Multimedia Radio“ a „Multimedia Navi“ jsou propojeny s dotykovou obrazovkou 7“. Oba přístroje jsou kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto.

 

Vivaro-e je pokračovatelem úspěšné řady Opel Vivaro, jejíž historie se začala psát v roce 2001, kdy vyjelo Vivaro první generace.

 

Další elektrická dodávka značky Opel vyjede už v roce 2021 a bude to populární Combo-e.  Opel do roku 2024 nabídne elektrifikovanou verzi v každé své modelové řadě.

 

 

 

Opel

Opel je jedním z největších evropských automobilových výrobců. Značku založil Adam Opel v německém Rüsselsheimu v roce 1862 a už v roce 1899 začala společnost vyrábět automobily. Od srpna 2017 je Opel součástí koncernu Groupe PSA. Spolu s anglickou sesterskou značkou Vauxhall je Opel zastoupený na trzích více než 60 zemí světa a v roce 2019 prodal asi milion automobilů. Opel momentálně implementuje strategii elektrifikace pro zabezpečení svého trvalého růstu a v zájmu naplnění požadavků zákazníků na mobilitu budoucnosti. Do roku 2024 bude každá evropská modelová řada značky Opel zahrnovat elektrickou verzi. Tato strategie je součástí strategického plánu PACE HYPERLINK "https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/brand/opel-vauxhall-presente-pace/"!, který má Opel přetvořit na trvale ziskovou, globální a elektrifikovanou značku.

 

Náborový pesimismus firem se obrací k lepšímu

Do konce roku firmy nepředpokládají žádné velké otřesy

  

Společnost ManpowerGroup Česká republika  zveřejnila výsledky průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro čtvrté čtvrtletí roku 2020.

V rámci průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro čtvrté čtvrtletí 2020 byla všem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 441 zaměstnavatelů v ČR položena otázka: „Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti v následujícím čtvrtletí do konce prosince 2020 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?“

ManpowerGroup má pro Českou republiku k dispozici i sezonně očištěná data SAD (jelikož průzkum v ČR se provádí již více než pět let), která eliminují dopad sezonních výkyvů v datech týkajících se náborových aktivit. Tisková zpráva uvádí všechna data sezonně neočištěná.

Průzkum se prováděl za výjimečných okolností vypuknutí pandemie COVID-19. Výsledky průzkumu za čtvrté čtvrtletí roku 2020 budou pravděpodobně odrážet dopad celosvětového ohrožení zdraví a mohou se výrazně lišit od výsledků předchozích čtvrtletí.

Zaměstnavatelé v České republice hlásí pro čtvrté čtvrtletí 2020 mírně pozitivní náborové plány. 8 % zaměstnavatelů očekává nárůst počtu pracovních sil, 7 % předpovídá snížení počtu pracovních sil a 83 % zaměstnavatelů nepředpokládá žádné změny. Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro čtvrté čtvrtletí 2020 hodnotu +1 %.

„Je příjemným překvapením pro zaměstnance, že firmy výrazně přehodnotily svůj silný pesimismus z minulého čtvrtletí. Situace na trhu práce je ale stále velice nepřehledná pro zaměstnance i zaměstnavatele. V důsledku vládní podpory na zachování zaměstnanosti, strachu lidí měnit zaměstnání a omezení mezinárodního náboru trh práce prakticky zamrzl. Firmy ještě nedokážou plně posoudit, jak se bude do budoucna vyvíjet jejich business. Pro zaměstnavatele je nyní ještě náročnější nalézt nové zaměstnance než v období konjunktury, a to především ve výrobním sektoru. Celosvětový pokles odbytu automobilů sice znamená hrozbu pro českou ekonomiku a zaměstnanost, nicméně řada mezinárodních firem přesouvá část výroby do ČR a poptává nové zaměstnance, které velmi těžko na lokálním trhu hledá. Mírně se ale zlepšila dostupnost specialistů, techniků, odborných a vedoucích pracovníků,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

 

Porovnání organizací podle velikosti

Zaměstnavatelé malých společností hlásí nejoptimističtější náborové plány s Čistým indexem trhu práce +4 %. Velké podniky vykazují Index +2 % a mírný pesimismus vidíme u středních podniků, kde je Index -2 %, podobně jako v mikropodnicích s Indexem -1 %.

 

Porovnání dle odvětví

Zaměstnavatelé pouze ve třech ze sedmi odvětví předpovídají pro nadcházející čtvrtletí nárůst počtu pracovních sil. Nejsilnější náborové prostředí hlásí odvětví Zpracovatelský průmysl a Ostatní služby (Státní správa, zdravotnictví, vzdělávání a kultura; Doprava, skladování a komunikace) s Indexem +4 %. Další pracovní příležitosti nabízí odvětví Stavebnictví s Indexem +2 %. Jediná negativní předpověď je v odvětví Ostatní výroba (Výroba, rozvod elektřiny, plynu a vody; Zemědělství, myslivost, lesnictví a rybolov; Těžba nerostných surovin) s Čistým indexem trhu práce -2 %. Ostatní odvětví hlásí stagnující náborové plány.

 

Regionální srovnání v rámci ČR

Zaměstnavatelé pouze v jednom ze tří regionů očekávají v příštím čtvrtletí zvýšení počtu pracovních sil. Nejsilnější trh práce hlásí Čechy s Indexem +5 %. Morava s Indexem 0 % zůstává stabilní. Mírné oslabení očekává Praha s Indexem -3 %. V porovnání s předchozím čtvrtletím dva ze tří regionů hlásí zlepšení náborového prostředí. Největší nárůst vykazuje Praha o 12 procentních bodů. Index v Čechách posílil o 7 procentních bodů a na Moravě se snížil o 3 procentní body.

 

Dopady pandemie COVID-19 na náborové aktivity firem v ČR

Respondentům průzkumu byla položena otázka „Kdy očekáváte, že se vaše náborové aktivity vrátí k úrovni před pandemií COVID-19“. 37 % firem řeklo, že se tak stane do 12 měsíců, z toho 15 % do 3 měsíců. 54 % firem tvrdí, že se k původní výši náboru nevrátí nikdy a jedná se o výrazné zhoršení tohoto očekávání oproti minulému čtvrtletí, kdy si to myslelo 19 % firem. „Ukazuje to, že si firmy ještě na začátku léta myslely, že pandemie odezní a vše se vrátí k normálu. Nyní je už všem jasné, že začala dlouhodobá krize a řada věcí už nikdy nebude jako dřív,“ říká Jaroslava Rezlerová.

 

Na druhou otázku „Jaké plány má vaše firma se zaměstnanci v příštích 3-6 měsících, na které čerpala státní podporu na ochranu zaměstnanosti?“ odpovědělo 13 % firem, že si všechny ponechá na plný úvazek, 2 % plánují snížení úvazků a 2 % plánuje propuštění max 25 % z nich. Propouštění větší části těchto zaměstnanců neplánuje žádný respondent. Zároveň 80 % respondentů nečerpalo státní podporu na zachování zaměstnanosti.

 

Jaké benefity české firmy plánují svým zaměstnancům​ v souvislosti s dopady COVID-19 nabídnout? Na 1. místě trvalá možnosti pracovat částečně z domova, kterou zavedlo 38 % firem. 37 % rozšířilo možnosti učení a rozvíjení nových dovedností, 33 % zavedlo flexibilní pracovní dobu, 25 % se zaměřuje na benefity spojený se zdravím a spokojeností, 22 % nabízí částečné úvazky a 11 % plný homeoffice

 

“Epidemie zřejmě urychlí změny v ekonomice, které už tak byly revoluční v důsledku možnostem digitalizace a robotizace. Nutnost rychlého tréninku a rekvalifikace velkého množství lidí bude po epidemii ještě naléhavější,“ řekla Jaroslava Rezlerová.

 

 

Globální pohled

Výsledky průzkumu pro čtvrté čtvrtletí 2020 ukazují, že zaměstnavatelé ve 22 ze 43 zemí a oblastí plánují v nadcházejícím čtvrtletí zvyšovat počet pracovních sil. Zaměstnavatelé v 16 zemích očekávají snižování počtu pracovních sil. Pět zemí a oblastí hlásí stagnující náborové prostředí. V porovnání s předchozím čtvrtletím náborové aktivity posílily ve 37 ze 43 zemí a oblastí, oslabily v pěti a v jedné zůstaly beze změny. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku jsou náborové plány slabší ve 41 zemích, jedna zůstává beze změny a Turecko, jako jediná země hlásí meziroční zlepšení náborového prostředí. Nejsilnější trh práce očekávají zaměstnavatelé na Tchaj-wanu, ve Spojených státech, Turecku, Japonsku a Řecku, zatímco nejslabší náborové aktivity hlásí Panama, Kostarika, Jižní Afrika, Kolumbie a Velká Británie.

 

Další výsledky průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce budou zveřejněny 8. prosince 2020.

O průzkumu „ManpowerGroup Index trhu práce“

Průzkum ManpowerGroup Index trhu práce se provádí každé čtvrtletí za účelem sledování záměrů zaměstnavatelů snížit nebo zvýšit počet zaměstnanců během následujícího čtvrtletí. Česká republika je jednou ze 43 zemí a oblastí, ve které průzkum probíhá. V rámci projektu ManpowerGroup Index trhu práce pro 4. kvartál roku 2020 byli osloveni zaměstnavatelé reprezentativního vzorku 441 zaměstnanců v České republice a byla jim položena stejná otázka:Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti ve čtvrtém čtvrtletí 2020 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?

 

Průzkum „ManpowerGroup Index trhu práce“ se provádí každé čtvrtletí za účelem sledování záměrů zaměstnavatelů snížit nebo zvýšit počet zaměstnanců během následujícího čtvrtletí.

Průzkum probíhá již více než 55 let a za tuto dobu se stal jedním z nejdůvěryhodnějších průzkumů náborové aktivity na světě. ManpowerGroup Index trhu práce je založen na dotazování více než 38 000 zaměstnavatelů z veřejného i soukromého sektoru napříč 43 zeměmi a je považován za vysoce důvěryhodný ekonomický indikátor.

Průzkum ManpowerGroup Index trhu práce nyní probíhá v těchto 43 zemích a oblastech světa: Argentina, Austrálie, Belgie, Brazílie, Bulharsko, Česká republika, Čína, Finsko, Francie, Guatemala, Hongkong, Chorvatsko, Indie, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jihoafrická republika, Kostarika, Kanada, Kolumbie, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemí, Norsko, Panama, Peru, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Singapur, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Tchaj-wan, Turecko, USA a Velká Británie. Projekt odstartoval ve Spojených státech a Kanadě v roce 1962 a v roce 1966 se zapojila také Velká Británie. V roce 2002 se připojují Mexiko a Irsko, o rok později pak dalších 13 zemí. Nový Zéland se přidává v roce 2004, Čína, Indie, Švýcarsko a Tchaj‑wan v roce 2005 a Argentina, Peru, Kostarika a Jihoafrická republika v roce 2006. V roce 2008 se do projektu zapojují i Česká republika, Guatemala, Kolumbie, Polsko, Rumunsko a Řecko, v roce 2009 Maďarsko a Brazílie, v roce 2010 Panama, pro rok 2011 Bulharsko, Izrael, Slovensko, Slovinsko a Turecko, v roce 2012 Finsko, v roce 2016 Portugalsko a v roce 2018 Chorvatsko.

Více informací o průzkumu a detailní výsledky všech zemí najdete na stránkách www.manpowergroup.com v sekci Research Center nebo na www.manpowergroup.cz/pruzkumy/

O společnosti ManpowerGroup

Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je téměř 70 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb a řešení na míru, které pokrývají životní cyklus zaměstnance a pomáhají jejím klientům dosáhnout svých cílů a zvýšit svoji konkurenceschopnost. Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Experis™, Manpower®, ManpowerGroup™ Solutions a Right Management®, pomáhá 400 000 klientům v 80 zemích a oblastech zlepšit výkonnost jejich pracovníků a více než 600 000 uchazečům zajistí odpovídající práci. ManpowerGroup byla v roce 2020 již pojedenácté jmenována jednou ze světových nejetičtějších společností, a posílila tím svoji pozici jako nejdůvěryhodnější společnost ve svém oboru.

Více informací o tom, jak vám ManpowerGroup může pomoci uspět, najdete na www.manpowergroup.com

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2019, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.

Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz

Ověřeno: Data za 2. kvartál ukazují, že koronavir byty nezlevnil. Pokračující zdražování je markantní zejména v Praze

Koronavirová krize byty ve velkých městech nezlevnila. Nemovitosti naopak zdražují, a to nejen v Praze a Brně. V druhém kvartále letošního roku v hlavním městě vyšel metr čtvereční průměrně 101 852 korun, což je o tři procenta více než v prvním čtvrtletí. Meziročně je růst ještě vyšší, v druhém čtvrtletí loňského roku lidé zaplatili za metr čtvereční v české metropoli průměrně 88 939 korun. Vyplývá to z analýzy společnosti FérMakléři.cz, která spolupracuje s více než 100 realitními makléři z velkých i malých realitních kanceláří napříč celou Českou republikou. V přepočtu na metr čtvereční jsou nejdražší byty s nejmenší dispozicí. V Praze nyní vyjde metr čtvereční u bytů s dispozicí do 40 metrů čtverečních na 124 602 korun.

 „Koronavirová krize zatím na trendu postupného zdražování nemovitostí ve velkých městech nezměnila prakticky nic. Je zřejmé, že platební schopnosti nových majitelů bytů se výrazně nezměnily. Uvidíme, jak bude trh reagovat na podzim, kdy se očekává, že bez práce bude výrazně více lidí,“ říká Jan Boruta, jednatel FérMakléři.cz.

Zdražení nemovitostí dokládají kromě Prahy i data z dalších měst. Například v Brně stál v prvním čtvrtletí letošního roku metr čtvereční bytových prostor průměrně 67 380 korun, nyní je to už 70 127 korun. Oproti prvnímu kvartálu to znamená zdražení o 4,1 procenta. Ještě loni přitom metr čtvereční v Brně vyšel kupce průměrně na 60 134 korun. Meziroční růst tak činí dokonce 17 procent. „V Brně je dlouhodobě meziroční nárůst počtu obyvatel. Jako univerzitní město je Brno navíc magnetem pro mladé lidi. Když k tomu přičteme chybějící územní plán, logicky nám vyjde nepokrytí poptávky po bydlení,“ uvedl Jan Boruta k meziročnímu růstu cen. Také v největším moravském městě se růst cen týká velkých i malých bytů.

 

Ceny dál rostou i v Ostravě, a to oproti jiným městům poměrně výrazně. Metr čtvereční v moravskoslezské metropoli vyšel v druhém kvartále na 29 333 korun, proti prvnímu čtvrtletí letošního roku to znamená růst o 4,1 procenta. Meziročně je růst ještě markantnější. V druhém čtvrtletí loňského roku stál v Ostravě metr čtvereční bytových prostor 23 131 korun. Meziroční růst tak činí dokonce 27 procent.

 

Celý trh nemovitostí dle odborníků evidentně čeká na vývoj v dalších měsících, kdy teprve mohou přijít další ekonomické dopady pandemie. „Pozitivním krokem pro podpoření prodejů je zrušení daně z nabytí nemovitosti se zachování odpočtu úroků do výše 150 000 Kč. Po krátkém zaváhání se stabilizoval i hypoteční trh, kdy jsou aktuální sazby na úrovni roku 2017. Lidé se tedy zatím nemusí bát dodatečných nákladů při otočce fixace, “ dodává Jan Boruta.

_____

 

Tabulka: Srovnání cen vybraných nemovitostí za 1. a 2. kvartál 2020

Byty v osobním vlastnictví, stav průměr nebo po rekonstrukci

Q1/2020; cena za m2 (Kč)

Q2/2020; cena za m2 (Kč)

Byty 0 až 40 m2

Brno

81 067

82 399

 

Ostrava

29 848

31 682

 

Praha

122 267

124 602

Byty 41 až 80 m2

Brno

67 785

69 663

 

Ostrava

29 921

30 019

 

Praha

96 108

96 824

Byty 81 m2 a více

Brno

62 675

63 862

 

Ostrava

32 483

32 678

 

Praha

102 476

103 608

Zdroj: FérMakléři.cz

Změny v představenstvu Raiffeisen stavební spořitelny

Raiffeisen stavební spořitelna (RSTS) mění personální složení svého nejvyššího vedení. Novým předsedou představenstva se od 1. července stal Pavel Čejka. Místopředsedy jsou Jan Jeníček (dosavadní předseda představenstva RSTS) a Jiří Klumpar.

Pavel Čejka je zkušený bankéř a manažer ze skupiny Komerční banky a Société Générale. Zde zastával funkce provozního ředitele a člena vedení pro mezinárodní aktivity Société Générale, člena představenstva nebo finančního ředitele Komerční banky. Byl také členem dozorčí rady Modré pyramidy. Mimo jiné dříve pracoval v ČSOB a v poradenské společnosti Arthur Andersen.

Dosavadní předseda představenstva Jan Jeníček v představenstvu zůstává. Nově bude z pozice místopředsedy představenstva rozvíjet a vést obchodní a marketingové aktivity RSTS.

Třetím členem představenstva se stal Jiří Klumpar, který v posledních pěti letech pracoval v risk managementu Raiffeisenbank. Předtím působil například v poradenské společnosti PWC, šest let zastával funkci místopředsedy představenstva GE Money Bank, řídil Českou exportní banku a pracoval také pro Českou národní banku.

Ke všem uvedeným změnám se nyní formálně vyjádří Česká národní banka.

 

O Raiffeisen stavební spořitelně

Raiffeisen stavební spořitelna na českém trhu funguje od roku 1993, kdy působila pod názvem AR stavební spořitelna. Součástí finanční skupiny Raiffeisen se stala v roce 1998, kdy došlo k jejímu přejmenování na Raiffeisen stavební spořitelnu. Mezníkem v historii společnosti byl rok 2008, ve kterém se sloučila s HYPO stavební spořitelnou. V témže roce se také změnily vlastnické podíly akcionářů. V současné době drží 90 % akcií Raiffeisen Bausparkassen Holding GmbH a 10 % akcií Raiffeisenbank a.s. To se však změní v průběhu roku 2020, 100 % akcií by totiž měla převzít právě česká Raiffeisenbank.

Spořitelna poskytuje stavební spoření a výhodné úvěry na rekonstrukce a provozuje širokou síť poradenských míst na území celé České republiky. Je spolehlivým partnerem pro řešení nejen bytových potřeb. Její finanční poradci klientům poskytují komplexní finanční poradenství v otázkách bydlení, zajištění života, majetku, rodiny i zabezpečení na stáří.

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha