Přihlásit
header 1000 kapital

Jak se připravit na bilanční pohovor s nadřízeným

Jak se připravit na bilanční pohovor s nadřízeným

Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup

 Přistupovat k bilančnímu pohovoru jako k příležitosti, a ne jako ke zkoušce, je základem úspěchu.

 Konec roku a také následný začátek dalšího je přesně tou dobou, kdy často probíhají výroční pohovory zaměstnanců s nadřízenými. Jak se na ně připravit, aby byly konstruktivní a přínosné pro obě strany a zároveň se nestaly obávanou stresovou záležitostí? Co můžeme od takového setkání očekávat a co může přinést jak zaměstnancům, tak firmě?

 Výroční pohovor je otevřené výroční setkání zaměstnavatele a zaměstnance po určité době, nejčastěji roku, v rámci nějž se hodnotí uplynulé období. Shrnou se úspěchy, neúspěchy, diskutuje se práce týmu i jednotlivce, probírají se návrhy, nápady na zlepšení či rozšíření aktivit. Je to příležitost projevit svůj názor a nadnést nová řešení. Rozhovor v drtivé většině probíhá mezi čtyřma očima, skupinová setkání nebývají tak efektivní. Zaměstnanec by neměl využít situace k pomluvám, ale naopak prokázat svou osobnost a schopnost konstruktivně jednat.

 Přistupovat k bilančnímu pohovoru jako k příležitosti, a ne jako ke zkoušce, je základem úspěchu. Jednak eliminujete stres, a hlavně máte možnost zlepšit věci, co vás v práci brzdí či jinak omezují, a v neposlední řadě se ukážete jako silný hráč týmu. Je to příležitost ke zhodnocení uplynulého období, a to z obou stran, zaměstnance i zaměstnavatele. Vyzdvihnout úspěchy, ale také projednat neúspěchy a faktory, které k nim vedly, dále se pokusit najít řešení, aby se již neopakovaly.

 Jednotlivá témata by měla být obecná, resp. zobecněná, vycházející z konkrétních situací. Je vhodné nesrovnalosti řešit během roku, úspěchy oceňovat také v průběhu, zde se jedná o jakousi sumarizaci, je upřednostňován určitý nadhled a vyvození univerzálních postupů pro další činnost. Vycházejte z faktů a držte se konstruktivní kritiky. Hodnocení i sebehodnocení by mělo být objektivní, určitě vyzdvihněte své úspěchy, nebojte se poukázat na své neúspěchy a dodejte k nim návrhy, jak byste nyní postupovali jinak, či co vám taková zkušenost přinesla do dalšího pracovního života.

 Přípravě na takový pohovor je dobré věnovat více než jen pár minut a pak doufat, že se to nějak přežene. Praktické je sepsat si jednotlivé body a návrhy dalšího postupu, vytvořit osnovu celé schůzky. Je to také vhodná chvíle pro naše požadavky. Rozdělte si jednotlivé body dle témat a nebojte se vést svoji část rozhovoru. Zaměstnavatel jistě vaši aktivitu ocení, projevíte tak zájem a schopnost uvažovat v širším kontextu, než jsou jen zadané jednotlivé úkoly. Připravte si evaluaci nejen své práce, týmu a výsledků, ale také sebe a svého působení, výkonu za uplynulý rok. Na základě toho můžete prodiskutovat i své potřeby, ať již se týkají vybavení kanceláře, možnosti rozšíření týmu, nebo finančního ohodnocení. Anebo vašeho dalšího sebevzdělávání či rozšíření kvalifikace, zapojení se do projektu, který vás zajímá apod. V neposlední řadě máte příležitost prezentovat i osobní situaci, pokud by měla zásadní vliv na vaši práci, a pokusit se najít řešení akceptovatelné pro obě strany. Rozhodně se nebojte přijít s vlastními nápady a návrhy, které se týkají stávajících projektů, nebo i těch potenciálních. Zaměstnavatel je někdy už vzdálený práci na vaší pozici, a leckdy uvítá vhled a návrhy přímo zevnitř.

 Vedení firmy by se mělo zaměřit na naplánování jednotlivých schůzek a dostatečné časové rezervy pro pohovor, dále by měl věnovat pozornost i prostředí, kde se bude rozhovor konat. Rozmyslet se, jakou míru formálnosti mu dát, aby výsledkem byla co nejotevřenější atmosféra.

Nejedná se pouze o zhodnocení uplynulého roku, ale také o jakési nastartování roku následujícího. Prostor by měly mít obě strany rovnocenný, a dobrat se tak základních bodů oboustranně spokojené spolupráce. Výroční pohovory neslouží jen ke zhodnocení zaměstnance, ale také samotné firmy. Zaměstnavatel získává cenné informace o směřování svých zaměstnanců, jejich inklinování k určitému tématu apod. Jedním z velkých cílů je identifikovat potenciální talenty pro specializované nebo manažerské pozice, nebo i zjistit směry pro nejvhodnější horizontální rotaci zaměstnanců na jiné oddělení, pobočky nebo také na pracovní místa v jiném regionu či v zahraničí atd. Vedení se tak otevírají možnosti plného využití lidského potenciálu, který zná dobře firmu a je k ní loajální, i k dalšímu rozrůstání se podniku. Je to příležitost pro firmu motivovat individuálně své zaměstnance, upevnit jejich loajalitu a obecně zlepšit atmosféru ve firmě, řídit rozvoj zaměstnanců a zvýšit možnosti zastupitelnosti.

 Výsledkem takového pohovoru pro zaměstnavatele je získání informací, o co má zaměstnanec zájem, co ho motivuje, aby odváděl dobrý pracovní výkon. Zaměstnanec by měl odcházet s pocitem, že má nastavený čistý vztah se zaměstnavatelem a s poznámkami o dohodnutých plánech.

 Je pravda a velká škoda, že ve většině firem se s bilančními pohovory nepracuje vůbec, nebo je přístup manažerů čistě formální, aby splnili svoji povinnost vůči personálnímu oddělení. Pokud nadřízený nebo firma pravidelné hodnocení se zaměstnanci nedělá, je určitě dobré, když zaměstnanec takové setkání s nadřízeným iniciuje.

Karolína Topolová se stala manažerkou roku v žebříčku TOP 25 žen českého byznysu

Bude tomu téměř osm let, kdy se Karolína Topolová jako první žena v Evropě stala generální ředitelkou velké automotive společnosti, největšího středoevropského prodejce ojetých automobilů AAA AUTO, dnes AURES Holdings. Pod jejím vedením síť AAA AUTO výrazně expandovala a skupina AURES Holdings se proměnila v komplexního poskytovatele mobility a prodejce digitálních řešení pro obchodování s automobily. Včera se již po osmé za sebou Karolína Topolová umístila v žebříčku TOP ženy Česka 2019, kde v rámci 15. jubilejního vyhlášení získala 1. místo v kategorii Manažerka roku.

 

Když Karolína Topolová před dvaadvaceti lety nastoupila do společnosti s cílem založit call-centrum, nemohla ani tušit, že díky své vytrvalosti a tvrdé práci bude stát v jejím čele a řídit téměř 3 000 zaměstnanců na 57 pobočkách ve čtyřech zemích. Navíc s ročním prodejem 86 000 aut. Karolína Topolová je navíc stále jedinou ženou, která stojí v čele velké společnosti obchodující s automobily ve střední Evropě. Její působení již osmým rokem za sebou ocenila odborná dvacetičlenná porota složená z osobností českého byznysu a veřejné sféry v rámci soutěže TOP ženy Česka 2019, která hodnotila vliv finalistek, jejich výkon, podnikatelský příběh a společenský přínos. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings letos dosáhla na nejvyšší příčku v kategorii Manažerka roku. Mottem patnáctého ročníku respektované byznysové a společenské události bylo „Ty, které mění svět“.

 

„Ocenění odborné poroty je pro mě ctí a vnímám to jako uznání dosavadní práce a osobní motivaci do dalších let. Utvrzujeme mě to v tom, že posouváme naši společnost správným směrem. Dávno nejsme jen obchodník s ojetými automobily.  Naším cílem je komplexní řešení mobility pro naše zákazníky, proto nabízíme širokou škálu automobilů od zánovních až po investiční, pronajímáme vozy, ale i prodáváme software do dalších zemí jako je Jihoafrická republika nebo Kazachstán. I díky tomu jsme v uplynulém roce prodali 86 000 aut, což je nejvíce v naší osmadvacetileté historii,“ říká s úsměvem Karolína Topolová.

 

Umístění v žebříčku TOP ženy Česka navazuje na další ocenění, která Karolína Topolová za poslední dobu získala. Pět let v řadě je Karolína Topolová zařazována mezi nejvlivnější ženy českého byznysu podle časopisu Forbes, pravidelně se umisťuje mezi finalisty soutěže Manažer roku, kde navíc získala titul Mladý manažerský talent, na základě úspěchu značky Mototechna se stala Marketérem roku 2017 a byla oceněna také titulem Lady Pro. Pod jejím vedením se značka AAA AUTO posunula v žebříčku CZECH TOP 100 na 45. pozici, v žebříčku Českých 100 nejlepších dokonce na 37. Značka získala také celoevropské prestiží ocenění European Business Awards 2016/2017, kde se stala druhou nejcennější firmou Evropy ze 33 zúčastněných zemí.

 

Karolína Topolová začínala svou kariéru jako programová manažerka v pražském hotelu Prague Hilton Atrium. V roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO, které se stalo jedním z nejmodernějších a největších v oboru ve střední Evropě. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na českou a budapešťskou burzu cenných papírů. Pod jejím vedením se společnost v roce 2014 prodala v rámci transakce o celkové hodnotě přes šest miliard korun. Aktuálně je již osmým rokem generální ředitelkou a předsedkyní představenstva, je vdaná a má šestiletou dceru.

Češi projevují silnou touhu po cestování, v blízké době do něj plánuje investovat velká část národa

Zhruba 86 % dotázaných Čechů bude investovat do cestování, které se tak umístilo na první příčce investičních plánů Čechů dle průzkumu BNP Paribas Cardif Pojišťovny. Druhou naší nejčastěji plánovanou investicí je se 77 % zařizování domácnosti, tedy nákup nového nábytku, elektrospotřebičů, bytových doplňků nebo rekonstrukce nemovitosti.

Průzkum, který byl zrealizován na vzorku 26 000 lidí ve 26 zemích, poodkrývá investiční plány lidí v jednotlivých zemích. „Po cestování nejvíce touží lidé v Rusku, kde za své cesty plánuje utrácet 89 % respondentů, Portugalci vyjádřili touhu cestovat ve stejné míře jako Češi 86 %, Poláci jen o něco méně (85 %) a nejméně ze srovnávaných zemí Belgičané. Zařizování domácnosti a rekonstrukci plánuje dle průzkumu 77 % Čechů, více už je to jenom v Polsku a Rusku,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

69 % Čechů plánuje investovat do zdraví či vzdělávání

Velké procento našeho národa také hodlá investovat do zdravotní péče, ať už své či někoho z rodiny. Nejvíce se na zdraví zaměří opět v Rusku, kde takovou investici plánuje 80 % dotázaných, v Polsku pak 74 %, v Portugalsku 73 % a v Turecku 72 % respondentů.

Co se týče vzdělávání dětí, chce do něj investovat 69 % Čechů, což je skoro nejvíce ze všech sledovaných zemí. Více pak pouze v Turecku, kde uvažuje o investici do lepšího vzdělání svých dětí 79 % dotázaných. V Německu je to pouze 38 %.

Nejméně se nám chce investovat do stěhování a zahájení vlastního podnikání

Naopak pouze 27 % Čechů v průzkumu odpovědělo, že plánují investovat do stěhování, ať už do jiné země či pouze města. Podobně jsme na tom s investováním do rozjetí vlastního byznysu. Do něj je ochotno investovat 30 % českých respondentů. Pro srovnání s našimi sousedy – u Poláků je to významně, a to o 20 % více.

 

 

 

O průzkumu

Pojišťovna BNP Paribas Cardif realizovala průzkum na vzorku 26 000 lidí ve 26 zemích na třech kontinentech (Evropa, Latinská Amerika a Asie). Cílem bylo posoudit potřebu osobního pojištění a analyzovat změny spotřebitelského chování a očekávání vůči pojištění. Průzkum provedla výzkumná agentura Ipsos.

 TOP 5 aut, na kterých neproděláte kalhoty

TOP 5 aut, na kterých neproděláte kalhoty

Velká trojka - Audi, BMW a Mercedes ztratí nejvíce, za tři roky i přes 50% hodnoty. Fakt, že nové auto není tou nejlepší investicí, je obecně známý. Nová auta ztratí za první tři roky v průměru 33 % své původní hodnoty. Existují však značky a modely, u kterých není ztráta hodnoty tak vysoká. Naopak prémiové značky dokáží přijít i o více než polovinu hodnoty. Vyplývá to z dat, která zveřejnila Mototechna.

Pět kompetencí vedoucích k úspěchu

Pět kompetencí vedoucích k úspěchu

Orientace na úspěch, odvaha riskovat, analýza dopadů a vlivů, schopnost výrazné sebekontroly a důraz na týmovou práci. To je pět klíčových kompetencí, ve kterých podnikatelé v oboru udržitelných energií vykazují vysoké hodnoty. Vyplývá to z analýzy E2Talent®, kterou provedlo evropské společenství pro inovace v oblasti udržitelné energie EIT InnoEnergy.
Co musí umět a jaký by měl být podnikatel, který chce uspět v oboru udržitelných energií? Odpověď na tuto otázku hledala a nalezla analýza 800 podnikatelských profilů, kterou pomocí svého modelu pro analýzu týmů E2Talent® provedlo společenství EIT InnoEnergy. Studie, která vznikla ve spolupráci s ESADE Business School, se jako první svého typu věnuje schopnostem podnikatelů působících v oblasti udržitelné energie.

Na trh přichází revoluční pracovní stoly, které si dávají za cíl změnit návyky Čechů

Na trh přichází revoluční pracovní stoly, které si dávají za cíl změnit návyky Čechů

Rychlý životní styl, dlouhé sezení u počítačů a zejména nesprávné držení těla aktuálně trápí většinu populace v práci i doma. Aby člověk předešel únavě, bolestem a psychické nepohodě, je ideální střídat polohy vsedě a vestoje. Ne každé pracoviště je však tomuto požadavku nakloněno a umožňuje svým vybavením tyto varianty. K dobré výkonnosti je zapotřebí ideální pracovní zázemí s ergonomicky nastavitelným stolem a židlí. To je trend, kterým se řídí například v Holandsku, kde je ze zákona povinné, aby zaměstnavatelé vybavili kanceláře výškově nastavitelnými stoly, na rozdíl od ČR.

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha